create your own banner at mybannermaker.com!
Free Glitter Lips Purple MySpace Cursors at www.totallyfreecursors.com

Friday, August 12, 2011

Kenangan berpuasa di zaman kanak-kanak


Hari tu keluar jln2 beli barang utk msk berbuka dgn ayah n mak. Bila dh besar2 ni jalan ms puasa, tringat pulak kenangan jalan2 cr brg2 raya ms kecik2 dulu. Masa semuanya di bwh tanggungan mak dan semuanya ada di rumah. Slalunya ktorg satu family akan keluar ke pekan Tk Intan dua atau seminggu sblm raya. Slalunya hr cuti sekolah, kitrg prefer klua pagi ke tghari sbb ptg mak nk kena balik masak utk berbuka pulak.

Kat Tk Intan ni tak byk kedai yg jual brg2an branded and mahal. Sebab pekan kecik je. Kitorg slalu akan cari baju raya kt Supermarket Sungei Perak (yg skarang dh jadi Fajar) atau Rakyat (yg skarang bgnn tinggal, skeri dowh) hehe. Apa yg menariknya, aku dp kecik mmg slalu suke ikut fesyen aku sendiri, kdg2 tu smpai nanges2 bila mak kata “Baju tu tak sesuai dgn awak, amek baju ni.” Biasalah konflik dua generasi. Mak mak mesti nanti suka suh kite beli baju ikut taste depa. Maklumlah, duit depa. Tapi aku slalu tak setuju. Bila tak setuju mulalah tarik muka or merajuk (gila mengada2). Kami adik-beradik slalunya selain baju kurung, mak akan belikan 2 atau 3 pasang lagi baju moden. Samada seluar ataupun skirt J

Baju kurung Encu yg akan jahitkan. Masa Encu duduk rumah aku dulu, Encu akan jahit baju kami. Baju kurung sorang diperuntukan dlm 2 pasang. Hehe seronotnye bile baju kurung tu dh siap, aku nanti mulalah try baju tu satu set pastu syok sendiri depan cermin. Kalau siap awai baju tu lagi bahaya, kalau boleh setiap hari dok bergaya sakan depan cermin. (T.T)

Slalunya lepas balik dp shopping raya, kitorang yg masih kanak2 ni akan kekurangan tenaga. Dalam pukul 3 or 4 ptg mulalah masing2 rasa nk berbuka. Aku rasa akulah yg paling buruk perangai. Aku nanti akan meraung then if tak thn sgt org tak bg berbuka mulalah aku mengamok. Aku akan merampuih satu ruang tamu tolak2 kaki sekor2. Hahaha Masa tu mak n ayah hangin jgn cakapla. Mak slalu kata “Haa! Nak bukak sgt, bukak la. Rugi je, dh lame tahan..tinggal sekejap je lagi, awak berbuka pulak. Membazir je satu hari.” Heheh bila kena reverse psikologi ni, aku akan tenung jam lama2.... barulah pikiran jadi waras. Baru tau nk dok diam. Hehe tapi yg bestnya, kdg2 mak n ayah kalo kesian sgt, let say la hari sekolah, mak akan bagi kitrg berbuka jugak. Kira kalau hari ni puasa setengah hari, esok puasa setengah hari lagi. Campur, dpt satu hari. Aci tak? Hehehehe

Lebih kurang mcm ni lah aku meraung...huhu

Salah satu lagi agenda yg aku tunggu2 sgt ms bulan puasa adalah ms buat biskut raya. Hehehe masa ni memang best sebab rumah nanti akan jadi waaangggiiii sgt bau biskut dlm oven. Encu n mak memang rajin n terer buat biskut raya. Kitrg memang tak pernah beli biskut kt kedai ms dulu2. Sebab semua suka buat sendiri. Tapi ms kecik ni tengok je la yg mampu. Paling tinggi pun tulung sapu kuning telur or hiasan atas biskut. Proses yg lain tak diberi kepercayaan. Hehe kalau tak puasa, aku akan makan tepung adunan biskut tu. Banyak kali kena marah sebab ni. Yela makan menda mantah, nanti sakit perut. Tapi tak jalann.... aku memang suka makan adunan tepung biskut atau kek yg mentah sampai skarang :P... Dan biskut tu pulak kami adik beradik akan ulang makan setiap mlm lepas berbuka. Sebab tu kadang2 kalau biskut tu buat awal, tengokla ada la satu tong abeh sementara tunggu raya..

pd sapa yg tak pernah mkn tepung adunan kek or biskut... u better try!
SEDAAPPP GILEERRR

Sebenarnya kenangan masa berpuasa dgn family memang best.. kalo ikutkan byk lagi menda aku nk crite kt korang. Tp nanti2 lah, bila ada masa lagi aku sambung ok dan kalo rajen akan aku letak skali gambo2 raya zaman hingusan aku dulu... Hehe rindu sangat nk patah balik ke zaman tu. Zaman yg tak ada sebarang masalah.....How I wish I could turn back timess...

p/s: Slamat berpuasa semua. Dah hampir setengah bulan kita berpuasa J

2 comments:

kak wana said...

kak wana dulu pun suke mkn adunan biskut atau kek tu...berebut2 dgn adik...ahakss

miss E said...

hahha sedappp kan? sumtimes fae rasa adunan die lagi sedap dp yg dah siap. :D