create your own banner at mybannermaker.com!
Free Glitter Lips Purple MySpace Cursors at www.totallyfreecursors.com

Thursday, June 9, 2011

Diet Sihat :)


Adik aku pernah tanye, “Kak Ngah, kenapa makin tua makin berat naikkan?” haha memang sesuai sangattt soalan tu diajukan pd aku. Aku pun tak tahu kenapa. Tp apa yg pasti kalo aku ada graf umur lawan berat aku dp lahir sampai skarang, aku yakin bentuknya menaik straight ja takde bengkak bengkok. Maknanya berkadar terus, takda turun-turun. Hehe maka dengan itu aku bertekad nak mulakan misi diet aku. Sementelah aku ade kt umah tunggu posting maka aku rasa sesuai sgt lah masanya utk aku pantau cara hidup aku ni sihat ke tak sihat. Menu berkalori rendah ke berkalori tinggi. Hehehehe....

Ini perkara-perkara yg aku perlu utamakan terlebih dahulu...

1. Minum air suam 2 liter sehari; tujuannya utk membantu melancarkan penghadaman. Kalau dh suka mkn byk, kena la buang byk utk seimbangkannya semula.


2. Wajib ambil breakfast; diulangi, WAJIB ya! Breakfast lbh berat berbanding menu waktu makan yg lain pun tak apa, sbb tenaga dp breakfast tu akan digunakan sepanjang hari. Ingat! pantau pengambilan makanan (dp segi kalori, lemak, gula, kuantiti). Ambil masa utk fikir dulu sblm makan.


3. Banyakkan bergerak; jgn asyik baring je ataih katil tu. Cuba la tingkatkan kadar kecergasan kardio tu sket. Buat la kerja2 berat spt sapu sampah then mop lantai setiap hari. Kasi berpeluh badan. 15 min 3 kali seminggu pun dh okey.


4. Kurangkan gula dlm makanan; ha yg ni penting utk kadar penurunan berat dgn cepat. Kurangkan manis dlm mknn, lebihkan manis dlm senyuman J


5. Hidangan terakhir adalah pada 8mlm; sila jangan makan lewat mlm. Kalau terasa lapar, isi perut dgn minuman panas like milo ke, Nescafe ke. Pastikan ada bekalan buah-buahan dlm peti sejuk supaya kalau lapar waktu mlm, mkn shj buah-buahan. Say No to LATE NIGHT SNACK!


p/s: Ya Allah bantu aku dlm setiap perjuanganku ke arah kebaikan. Aminnn.....

No comments: